Vrijwilliger III

Dit is het derde deel van de drieluik over Vrijwilligers. In de eerste twee delen (1,2) heb ik het gehad over de betekenis van beleving en identiteit voor de sportclub. 

Als je wilt dat mensen daadwerkelijk komen meehelpen dan dient ook de organisatie op orde te zijn. Met organisatie bedoel ik niet wat organogrammen op papier of een leuke uitleg op de clubwebsite. Organisatie is alles wat daadwerkelijk gestructureerd gebeurd binnen de club. 

Bij bardienst wil je dat meedraaien soepel en eenvoudig gaat. Een beginnend leider van een pupillenteam moet op gang geholpen worden. Voor die taken is goede hulp en eenvoudige werkwijzes belangrijk. Aan de andere kant bij taken met meer uitdaging zoals voorzitter of hoofd jeugdopleiding is vrijheid voor een eigen inbreng juist gewenst. 

Een goede organisatie is de juiste balans tussen vrijheid en structuur. Een goede organisatie brengt overzicht. Ee goede organisatie past bij huidige generaties en maakt gebruik van digitale hulpmiddelen. En een goede organisatie zorgt voor waardering op het juiste moment. Maar misschien stel jij wel andere eisen aan een goede organisatie? Belangrijk is dat de organisatie bij de identiteit past.




Identiteit, beleving en organisatie, als pijlers onder de club. Toon Gerbrands hield mij vroeger al voor: "goede topsport kent visie, passie en actie". Topsport of een club verschillen niet zoveel van elkaar. De identiteit geeft de club de visie. De beleving staat voor de passie en de organisatie is de actie. Zonder visie is de vereniging een kip zonder kop, zonder passie een vereniging zonder energie en doods en zonder actie is er nooit wat geregeld of afgemaakt. Visie, passie en actie, wat ontbreekt bij jouw club?

Toon Gerbrands noemt een vierde aspect: samenwerken. Verenigen, samenwerken is de kern van het bestaan van een vereniging. Daarom is een club een vereniging en zou samenwerken eenvoudig moeten zijn. Alhoewel, soms is dat wat eenvoudigst lijkt, het moeilijkste wat er is.

Hoe nu verder? "You never make a first impression twice". Het is belangrijk hoe de mensen starten bij de club. Onboarding is een vreselijk fout Engels modewoord uit het bedrijfsleven voor een proces waarbij werknemers die nieuw gaan werken bij een organisatie uitgebreid kennismaken met een bedrijf. 

Het is niet zomaar een kennismakingspraatje van een uurtje, een foldertje en aan hup het werk. Nee, het is een onderdompeling in het gehele bedrijf gedurende langere tijd. Het idee is dat je mensen op die manier echt bindt, en daarmee voor langere tijd vasthoudt. 

Het idee onboarding verdient navolging bij clubs. Maak de kennismaking van de club een uitgebreide en vooral aangename beleving. Niet door te focussen op de verplichtingen maar door aandacht te hebben voor de identiteit en het plezier en beleving van de club. En niet alleen aandacht voor de sport, ook van het werk eromheen.




Ik las al dat onze buurtclub DVV een nieuweledencafé heeft. Prima initiatief! Een tiental andere ideeën:
  1. kennismakingsborrel voor nieuwe leden met het bestuur en bestaande leden
  2. kennismakingstoernooi voor nieuwe kinderen en hun ouders, ideaal om nieuwe leiders te regelen
  3. kennismaking-koffietafels bij de eerste jeugdcompetitiewedstrijden
  4. kennismakingspakket voor nieuwe ouders en leden (filmpjes?)
  5. kennismakingspakket nieuwe leiders met tips & trucs (filmpjes?)
  6. meehelp/meedoe-trainingen voor nieuwe ouders met uitleg over de trainingen en zelf meedoen!
  7. whatapp-groepjes van een aantal nieuwe ouders met een ervaren lid of van nieuwe trainers met een ervaren trainer voor alle vragen en verhalen
  8. een spelregel- en kennisquiz over de nieuwe club voor nieuwe ouders en kinderen
  9. mijn eerste-100-dagen-bij-de-club-presentatie door een aantal nieuwe leden
  10. of een nieuwe jeugdleden-speurtocht over het terrein
Veel ideeën om allemaal te doen maar misschien is het serveren van een tosti dubbelgerijpte Stolwijkse boerengeitenkaas of een hippe java chip frappuccino decaf extra latte in de voetbalkantine ook al voldoende.

Bij die activiteiten komt er vanzelf de gelegenheid om het ook eens te hebben over het vrijwilligerswerk voor de nieuwkomers. Als dat meehelpen in het DNA van de club zit, tenminste. En als het georganiseerd is. En je het samen doet. En een belevenis is.

De club bestaat al en leden zijn er al ... dus wat nu? Begin eens met je identiteit te bepalen of te verstevigen en vergeet daarbij vooral de groep van 35 jaar en jonger niet! En dan een inhaalslag: onboard gewoon je huidige leden. Ook zij vinden kennismakingsborrels en meehelp-trainingen leuk. En koffie en tosti's lekker. En ook met hen kun je weer in gesprek om mee te helpen.

Kortom goed vrijwilligerswerk begint bij het zijn van een club. Want als de club niet weet waar ze voor staan, als er niets leuks te beleven is en er niets goed georganiseerd is, waarom zullen de leden dan wel wat gaan doen?

Reacties

Berichten

Wisselen

Meiden

Warming-up

Playstationcoach

Bloggen over bloggers

Snel leren fietsen

Sport-intimidatie

Het Lieke Martens-effect