Warming-up

De naastgelegen voetbalclub is een inspiratiebron. Zo stond ik laatst te kijken naar het begin van een training van Onder 9. In mooie trainingspakken gestoken was de eerste oefening een behoorlijk aantal rondjes rond het veld rennen.

Daarna werden er rek- en strekoefeningen gedaan. Vervolgens sprintoefeningen en toen mochten ze eindelijk met de bal. Inspirerend. Het geeft mij vooral inspiratie van hoe ik de training niet wil geven. Afgezien van de mooie trainingspakken dan.




We trainen voor voetbal of volleybal. Als spelers rondjes rondom een veld wilden lopen waren ze wel op atletiek gegaan is mijn stelling.

En dan rek- en strekoefeningen. Op de basisschool vlak voor het buitenspelen doen kinderen ook geen rek- en strekoefeningen. "Wacht effe juf, even mijn hamstrings losmaken", hoor je zelden op het schoolplein. En ik ben ook nog nooit een schoolkind tegengekomen die bij tikkertje met een spierscheuring moest uitvallen. Spieren van jonge kinderen hebben een warming-up niet nodig.

Pas als kinderen in de groeispurt komen wordt het verhaal anders. Gelukkig is de kans dat ze op die leeftijd nog tikkertje willen spelen niet echt groot meer. De natuur zit mooi in elkaar.







Bij volleybal was ik al tegendraads en dat ben ik nog steeds. Zo deden we bij volleybal wel eens mini-partijtjes als warming-up. "Een partijtje als warming-up?", vraag je je af? Ja echt! Succes verzekerd.

Gecontroleerd, dat wel. Met als de bal over het net gaat, loop je naar een zij- of achterlijn. De spelers vonden het erg leuk. Met voorzichtig beginnen, bijvoorbeeld zonder springen, kon dat zelfs bij eerste divisie damesteams.

Ik moet bekennen dat we bij voetbal zelden een echte warming-up doe. We beginnen gewoon met de eerste oefening en natuurlijk gelijk met bal. Meestal een oefening waarbij de spelers flink moeten bewegen.

Na de eerste oefening leg ik de training even stil om wat te vertellen over de training. Luisteren gaat bij 9-jarigen veel makkelijker als ze flink hijgen en een beetje buiten adem zijn, heb ik gemerkt.

De warming-up bewaren we voor de wedstrijd. Mede ingegeven doordat we maar twee ballen hebben, doen we inloop- en sprintoefeningen. Niet dat ze daar echt warm van worden.

Het belangrijkste is dat er een aanvoerder, elke week een ander, de warming-up leidt en het team moet luisteren. Goed voor de teambuilding en zelfstandigheid van het team.

Daarna nog pass- en schietoefeningen in zelf-georganiseerde groepjes en dan trainingspakken uit en we zijn helemaal klaar voor de wedstrijd.

Hélemaal klaar voor de wedstrijd? Nou ... niet helemaal, want we krijgen de  trainingspakken niet uit. Want die heeft het team nog niet.

Een mooie deal sluiten? Jouw bedrijfsnaam op de trainingspakken van één van de meest geblogde pupillenteams van Nederland? Lijkt mij een aantrekkelijk aanbod.

En een bijkomend positief effect van nieuwe trainingspakken is misschien dat de trainer van de naastgelegen voetbalclub ook eens naar ons komt kijken om inspiratie op te doen.

Berichten

Snel leren fietsen

Wisselen

Elf tips om kampioen te worden

Waarom de VAR niet werkt

Meiden

Een RKC-tje

Bloggen over bloggers