Trends
Als je er als blogger tegenwoordig helemaal bij wilt horen, dan kruip je in de huid van trendwatcher en roep je wat interessants over trends. Aan die trend doe ik vandaag graag mee, want erbij horen wie wil dat nu niet?
Het recept voor trendwatchting is eenvoudig. Gebruik interessante woorden als disruptive (héél belangrijk!), de wet van Moore, Augmented Reality en Uber. Doorspek dat met waarschuwingen dat het allemaal vreselijk snel gaat en het succes is verzekerd. Natuurlijk voorspel je daarbij ook dat het in de toekomst nog véél sneller gaat, want een goede trendwatcher bespreekt niet alleen huidige trends maar voorspelt ook de toekomst.
Vroeger voorspelde je de toekomst op achteraf-kermisjes verkleed als zigeunerin met een glazen bol. Tegenwoordig word je voor grof geld geboekt voor een optreden bij grote conferenties van menig gerespecteerd bedrijf. Niet gek, hoe de waarzeggers-branche in de loop van de tijd zijn verdienmodel heeft weten aan te passen.
Ikzelf denk dat de belangrijkste trend van het moment het trendwatchen zelf is. Trendwatchen is helemaal hip en alom aanwezig. Zelfs in de sport wordt je regelmatig verrast met trendwatch-artikelen. Zo wist SportKnowhowXL aan het begin van het jaar maar liefst twaalf artikelen te plaatsen met voorspelling over het jaar 2029 en publiceerde SportNext de vijf trends voor 2019.
Dat is bij trendwarchen ook altijd een vast gegeven: het aantal trends past altijd precies in een mooi rijtje. Een rijtje van vijf of zeven. Of tien. Er is nooit twijfel. Nooit twijfel als: zijn er niet twee trends niet heel erg op elkaar lijken? Of vinden we deze trend bij nader inzien misschien helemaal geen trend maar volkomen onzin? Wonderbaarlijk maar trends zijn altijd helder en nauwkeurig omschreven waarbij ook precies bekend is welke trends de belangrijkste zijn. Het is fijn te weten dat onze snel veranderende en chaotische wereld precies in een rijtje van tien past.
Want natuurlijk verandert de wereld. Dat doet het altijd al. In de achttiende eeuw vervoerde Shell schelpen. Toen ze in 1907 besloten om ook in de olie te stappen had niemand het over disruptie en of over nieuwe verdienmodellen. Er gingen ook geen kreten rond als "Olie zijn de nieuwe Schelpen" of "Start-up Shell verstoort de oliemarkt"
Misschien is het omdat in 1907 het elkaar napraten van uitspraken als "jeetje, wat gaat het snel" nog niet zo goed werd beheerst. Want als we ergens goed in zijn geworden, is het wel het napraten, retweeten, doorsturen en roeptoeteren van nieuwsberichten. Afijn, genoeg over trends.
Het goede nieuws is dat sommige zaken langzaam maar gestaag gaan. Inmiddels zijn er - bij mijn weten - acht clubs die het selecteren en selectieteams bij de jongste jeugd overboord gooien. Acht (Hercules Utrecht, Swift Amsterdam, Orion Nijmegen, Be Quick 1887 Groningen, Blauw Wit Nijmegen, Dos '37 Nunspeet, FC Weesp en RKSV Boxtel) van de ruim 2500 voetbalclubs is 0,32% en dus niet een dramatische hoeveelheid om te kunnen spreken van een disruptieve innovatie. Het is wel een bemoedigend begin.
Een andere goede maar gestage ontwikkeling vind ik de verschuiving in het denken over jongens- en meisjes-voetbal. Het kostte de KNVB maar liefst 441 dagen om de 589 woorden mijn blog van 23 maart 2018 te lezen met daarin de aanbeveling om jongens en meisjes door elkaar te laten voetballen. Geef toe, die snelheid is nauwelijks disruptief te noemen. Desalniettemin doet het mij veel deugd dat Directeur Jan-Dirk van der Zee van de KNVB dit samen spelen inmiddels uitgebreid promoot. Zo zien steeds meer ouders, clubmensen en ook de jeugd dat samen sporten in veel gevallen veel leuker is.
Langzame maar gestage veranderingen zijn misschien zo gek nog niet. Je kunt dan zaken uitproberen, nadenken, vragen stellen, vaststellen wat wel en niet werkt, en zo stapje bij beetje als club je aanbod bijstellen.
Want dat is wel het goede, wat past bij de jeugd en wat past bij de club lijkt met deze ontwikkelingen beter op elkaar afgestemd. Er valt voor de jeugdsporter een betere keuze te maken over wat bij hem of haar past. Kortom een nieuwe disruptieve innovatie lijkt geboren: de gestage en goede veranderingen in de jeugdsport.
Het recept voor trendwatchting is eenvoudig. Gebruik interessante woorden als disruptive (héél belangrijk!), de wet van Moore, Augmented Reality en Uber. Doorspek dat met waarschuwingen dat het allemaal vreselijk snel gaat en het succes is verzekerd. Natuurlijk voorspel je daarbij ook dat het in de toekomst nog véél sneller gaat, want een goede trendwatcher bespreekt niet alleen huidige trends maar voorspelt ook de toekomst.
Vroeger voorspelde je de toekomst op achteraf-kermisjes verkleed als zigeunerin met een glazen bol. Tegenwoordig word je voor grof geld geboekt voor een optreden bij grote conferenties van menig gerespecteerd bedrijf. Niet gek, hoe de waarzeggers-branche in de loop van de tijd zijn verdienmodel heeft weten aan te passen.
Ikzelf denk dat de belangrijkste trend van het moment het trendwatchen zelf is. Trendwatchen is helemaal hip en alom aanwezig. Zelfs in de sport wordt je regelmatig verrast met trendwatch-artikelen. Zo wist SportKnowhowXL aan het begin van het jaar maar liefst twaalf artikelen te plaatsen met voorspelling over het jaar 2029 en publiceerde SportNext de vijf trends voor 2019.
Dat is bij trendwarchen ook altijd een vast gegeven: het aantal trends past altijd precies in een mooi rijtje. Een rijtje van vijf of zeven. Of tien. Er is nooit twijfel. Nooit twijfel als: zijn er niet twee trends niet heel erg op elkaar lijken? Of vinden we deze trend bij nader inzien misschien helemaal geen trend maar volkomen onzin? Wonderbaarlijk maar trends zijn altijd helder en nauwkeurig omschreven waarbij ook precies bekend is welke trends de belangrijkste zijn. Het is fijn te weten dat onze snel veranderende en chaotische wereld precies in een rijtje van tien past.
Want natuurlijk verandert de wereld. Dat doet het altijd al. In de achttiende eeuw vervoerde Shell schelpen. Toen ze in 1907 besloten om ook in de olie te stappen had niemand het over disruptie en of over nieuwe verdienmodellen. Er gingen ook geen kreten rond als "Olie zijn de nieuwe Schelpen" of "Start-up Shell verstoort de oliemarkt"
Misschien is het omdat in 1907 het elkaar napraten van uitspraken als "jeetje, wat gaat het snel" nog niet zo goed werd beheerst. Want als we ergens goed in zijn geworden, is het wel het napraten, retweeten, doorsturen en roeptoeteren van nieuwsberichten. Afijn, genoeg over trends.
Het goede nieuws is dat sommige zaken langzaam maar gestaag gaan. Inmiddels zijn er - bij mijn weten - acht clubs die het selecteren en selectieteams bij de jongste jeugd overboord gooien. Acht (Hercules Utrecht, Swift Amsterdam, Orion Nijmegen, Be Quick 1887 Groningen, Blauw Wit Nijmegen, Dos '37 Nunspeet, FC Weesp en RKSV Boxtel) van de ruim 2500 voetbalclubs is 0,32% en dus niet een dramatische hoeveelheid om te kunnen spreken van een disruptieve innovatie. Het is wel een bemoedigend begin.
Een andere goede maar gestage ontwikkeling vind ik de verschuiving in het denken over jongens- en meisjes-voetbal. Het kostte de KNVB maar liefst 441 dagen om de 589 woorden mijn blog van 23 maart 2018 te lezen met daarin de aanbeveling om jongens en meisjes door elkaar te laten voetballen. Geef toe, die snelheid is nauwelijks disruptief te noemen. Desalniettemin doet het mij veel deugd dat Directeur Jan-Dirk van der Zee van de KNVB dit samen spelen inmiddels uitgebreid promoot. Zo zien steeds meer ouders, clubmensen en ook de jeugd dat samen sporten in veel gevallen veel leuker is.
Langzame maar gestage veranderingen zijn misschien zo gek nog niet. Je kunt dan zaken uitproberen, nadenken, vragen stellen, vaststellen wat wel en niet werkt, en zo stapje bij beetje als club je aanbod bijstellen.
Want dat is wel het goede, wat past bij de jeugd en wat past bij de club lijkt met deze ontwikkelingen beter op elkaar afgestemd. Er valt voor de jeugdsporter een betere keuze te maken over wat bij hem of haar past. Kortom een nieuwe disruptieve innovatie lijkt geboren: de gestage en goede veranderingen in de jeugdsport.
Reacties